Scandinavian Clinical Nutrition i Sverige AB (publ) Delårsrapport 1 april–30 juni (Q2) 2011
2011
2010
MSEK
apr-jun
apr-jun
Nettoomsättning
2,7
0,7
Bruttoresultat
2,7
-0,8
EBITDA
1,3
6,6
Rörelseresultat (EBIT)
0,8
3,5
Resultat före skatt
0,7
3,4
Resultat efter skatt
1,4
3,7
Resultat per aktie, SEK *
0,02
-0,04
Periodens kassaflöde
-1,0
4,8
* efter utspädning
Kommentar av VD Fredrik Kjällander
Under andra kvartalet 2011 har den nya ledningen fortsatt arbetet med att implementera den nya strategin och dess handlingsplan.
Bland annat har SCN ingått ett partnerskap med Hälsorutan. Hälsorutan är med sina över 200 000 kunder en av de äldsta och ledande fristående kanalerna för postorder- och onlineförsäljning av hälsokost i Norden. Onlineförsäljning är den snabbast växande försäljningskanalen inom kosttillskott idag. SCN och Hälsorutan kommer att arbeta tätt tillsammans för att utveckla denna kanal. Partnerskapet innefattar bland annat försäljning av SCNs produkter med en fördjupad satsning från augusti.
SCN har via Hälsorutan därefter även säkerställt långsiktigt finansiering via ett lån om ca 20 MSEK. Kapitalet används dels till slutreglering av återstående skulder från ackordet och dels som rörelsekapital för de kraftfulla marknadsaktiviteter som ligger i pipeline.
På årsstämman i slutet av juni fastställdes det åtgärdsprogram som den nya ledningen utarbetat. Åtgärdsprogrammet innefattar bland annat ett bemyndigande för styrelsen att genomföra strategiska förvärv med betalning i nya SCN-aktier. Redan på årsstämman beslutades om det första förvärvet som nu är under slutförande – produktbolaget Pharmanes AB. Köpet sker till ett pris om 10,5 MSEK med betalning i nya SCN-aktier till kursen 50 öre. Första produkt ut för lansering blir en ny anti-age-produkt, baserat på lågmolekylärt bio-aktivt kollagen som intas som kosttillskott. Produkten vilar på flera kliniska studier som dokumenterar produktens positiva effekt på huden, såsom ökad elasticitet, ökad fuktighet och mindre rynkor. En omfattande lansering planeras tillsammans med Nordens största hälsokostkedja i Norge, Sverige, Finland samt England under hösten. Produkten väntas ha ett kommersiellt värde för SCN i intervallet 60-90 MSEK över en 7-årsperiod. Ytterligare förvärv kan bli aktuella redan under hösten 2011.
Sammantaget har utvecklingen under 2011 varit mycket gynnsam för SCN, sett till den allmänna marknaden såväl som för bolaget i sig. Detta gör att vi är stärkta i vår uppfattning om att framtidsutsikterna för SCN och dess aktieägare är mycket ljusa.
Om SCN
Scandinavian Clinical Nutrition (SCN) är ett skandinaviskt bolag bildat 2006 som fokuserar på forskning, utveckling och försäljning av nutraceuticals – kosttillskott med kliniskt bevisad och vetenskapligt dokumenterad effekt och säkerhet.
(För fullständig rapport inklusive tabeller, se bifogad fil.)
Kontaktinformation
Fredrik Kjällander, CEO
E-mail: fk@scnutrition.com
Telefon: +46 8 222 006
www.scnutrition.com
SCN
Sergels Torg 12
111 57 Stockholm
Sweden
Stockholm, 29 juli 2011
Anders Struksnes Fredrik Kjällander Jim Blomqvist
Styrelseordförande Verkställande direktör Styrelseledamot
Frode Bohan Pär Jacobsson Göran Uddén
Styrelseledamot Styrelseledamot Styrelseledamot