28 Apr 2015

Kvartalsrapport 1 2015

(För fullständig rapport, inklusive tabeller, se bifogad fil)

Medica Clinical Nord Holding AB (publ) (“Bolaget”) Delårsrapport 1 januari – 31 mars (Q1) 2015

Januari – mars 2015 i korthet för koncernen

  • Periodens nettoomsättning uppgick till 21,6 MSEK (21,2)
  • EBITDA uppgick till -1,6 MSEK (1,3)
  • Periodens resultat uppgick till -2,2 MSEK (0,7)
  • Resultatet per aktie uppgick till -0,009 SEK (-0,006)

Viktigare händelser i koncernen under Q1 2015

  • Rekryterar Peter Karlsson till ny nordisk försäljningschef.
  • Eextra bolagsstämma vid vilken fattades ett enhälligt beslut fattades om att ändra bolagets firma till Medica Clinical Nord Holding AB (publ).
  • Bolaget lanserar ny hemsida och web-plattform, www.medicanord.se.
  • Lanserar det egna varumärket Jabushe, en av de strategiskt viktigaste produkterna i bolagets portfölj, på apoteken.

Nyckeltal januari-mars 2015

Nyckeltal koncernen

2015

2014

MSEK

jan-mars

jan-mars

Nettoomsättning

21,6 

21,2 

Bruttoresultat

12,9 

13,3 

EBITDA

-1,6 

1,3 

Rörelseresultat (EBIT)

-2,2 

0,7 

Resultat före skatt

-2,4 

-0,5 

Resultat efter skatt

-2,4 

-0,9 

Resultat/aktie, SEK

-0,009 

-0,006 

Periodens kassaflöde

-1,20 

-1,70 

Ord från VD Jakob Johansson:

Bolaget gör ett svagt kvartal, både vad gäller resultat och omsättning. Omsättningen ökar marginellt jämfört med föregående år men EBITDA-resultatet är negativt. Våra stora varumärken utvecklas helt enligt plan, dock med undantag av Aptiless. Aptiless står för ca 90% av det dåliga utfallet, både vad gäller försäljningen och lönsamheten. De största anledningarna till detta är dels att marknaden utvecklats negativt och förändrats snabbt samt att produkten ännu inte fått godkända claims (hälsopåståenden) på EU-nivå. Som distributör har Bolaget ingen påverkan i denna process utan den styrs av den globala rättighetsinnehavaren till produkten. Emellertid har Medica Nord haft anledning att förvänta sig att sådant godkännande skulle vara på plats senast under sommaren 2014. Avsaknad av claims gör givetvis att det är oerhört svårt för oss att kommunicera mot konsument på ett effektivt och säljande sätt.

Bolaget fortsätter även enligt vad vi tidigare rapporterat att belastas av engångskostnader som tagits i samband med omorganisationen i Norge. Åtgärdsprogrammet som sjösattes under slutet av Q4, och som nu har fortsatt i Q1 även i Sverige, kommer inte att ha någon negativ påverkan på försäljningen och vår fortsatta resa mot tillväxt. Tvärtom får vi nu en mycket effektivare organisation än tidigare. Åtgärdsprogrammet kommer börja ge resultat efter sommaren och får därefter full effekt i november 2015. Besparingarna uppgår till ca 5 miljoner kronor på årsbasis.

Efter 6 månader som VD känner jag nu att jag fått en klar bild över bolaget, organisationen och den marknad vi befinner oss i. Med de förändringar vi gör blickar vi framåt och ser fram emot att ingå nya samarbetsavtal med bolag med nya spännande produkter för den nordiska marknaden. Vi har vidare framskridna planer på förädling och komplettering (line extensions) av våra egna större varumärken.

Vårt mål är fortfarande att ha en stark tillväxt under lönsamhet och jag är övertygad om att vi kommer att få se fina resultat i slutet av året och leverera ett bra EBITDA-resultat för helåret 2015.

Jag vill gärna se Q1 som ett kvartal där vi har tagit rätt beslut för framtiden och nu kommer igen med full kraft. Vi är ett bolag med många starka egna produkter och varumärken, och även om en produkt har varit en besvikelse under en tid har det ingen påverkan på Bolagets framgång och livskraft långsiktigt. Detta är en styrka och det budskap jag vill lämna med er i mina VD-ord denna gång.

Om Bolaget

Bolaget är ett skandinaviskt bolag bildat 2006 som fokuserar på forskning, utveckling och försäljning av kosttillskott och andra hälsoprodukter med kliniskt bevisad och vetenskapligt dokumenterad effekt och säkerhet.

Bolaget förvärvade under sommaren 2013 Medica Nord-gruppen, och i juni 2014 även Nature Invest. Förvärven innebär att koncernen fick en ledande position på marknaden inom hälsovårdsprodukter i Skandinavien med ett starkt utbud av såväl etablerade egna varumärken som inlicensierade produkter inom kosttillskott och registrerade medicintekniska produkter.

Produktportfölj

Bolaget har idag en produktportfölj på drygt 20 produkter inom områden som viktminskning, hudvård, samt kvinno- och ledhälsa genom egna välkända varumärken som t.ex Aptiless, Jabushe, L-Argiplex, Nypozin, Velloflex och Membra7 Forte, samt via agentur på produkter som Ester-C, Collacen och Kyolic. Produkterna finns på alla de stora hälsokostkedjorna, via näthandel och på apoteken. Några av de största varumärkena och mest aktuella produkterna i koncernen beskrivs nedan:

VelloFlex (Nature Invest) är en serie produkter som innehåller unik, patenterad magnetteknologi med klinisk dokumentation för lindrande av värk och stelhet i muskler och leder. Den största produkten är magnetmadrassen, som lanserades under 2011 och säljs i hälsofackhandeln och genom egen näthandel. Nature Invest har de exklusiva distributionsrättigheterna i Sverige, Norge, Finland, Estland, Lettland och Litauen.

L-Argiplex är ett kosttillskott för sexuell lust och funktion, samt för allmänt välbefinnande. L-Argiplex bygger på en väl balanserad sammansättning med substanser som i synergi med varandra ökar bildandet av kväveoxid. Kväveoxid behövs för att bibehålla god blodcirkulation vilket kan ge stimulans till svällfunktionen i genitala kroppsdelar hos män och kvinnor. L-Argiplex original säljs idag i hälsofackbutiker och på utvalda Apotek. Under Q4 lanseras nyheten L-Argiplex X6 tillsammans med utvalda samarbetspartners i hälsofackhandeln.

Jabushe innehåller en kombination av liponsyra, coenzyme Q10 och acetylkarnetin. En kontrollerad dubbel blindstudie har gjorts på krämen som visat sig ha god effekt på rynkor och solskadad hy. Studien har granskats och godkänts av forskningsetiska kommittén vid Karolinska Sjukhuset (2001). Publicerad i British Journal of Dermatology 2003:149:841-849. Jabushe är etablerad på den svenska marknaden men nylanseras under Q4 med en ny klinisk profil och ny formula – parabenfri.

Nypozin är ett kosttillskott som innehåller en utvald kombination av strandnypon (Rosa canina L.) som stödjer ledernas hälsa och hjälper till att bibehålla ledernas rörlighet. Nypozin innehåller även kondroitin från broskfisk, samt Ester-C, en patenterad C-vitamin som bidrar till en normal broskfunktion. Dessutom ingår Bioperine, ett patenterat och dokumenterat svartpepparextrakt som bidrar till upptaget av näringsämnen och ökar effekten av andra örter.

Aptiless är en nyutvecklad aptitdämpande produkt för viktkontroll, utvecklad av professor Charlotte Erlanson-Albertsson och andra forskare på Lunds Universitet. Bolaget har ett femårigt exklusivt distributörsavtal i Sverige, Norge, Danmark och Island. Produkten är baserad på ett extrakt som utvinns ur spenat, Thylakoider, med bevisad effekt vid utförliga kliniska studier. Aptiless minskar aptiten genom att binda till både fett från maten och till de enzymer som bryter ner maten, och därmed kan användaren lättare få kontroll över sin kosthållning. Helt naturligt och utan några som helst biverkningar. Aptiless fick i mars 2013 utmärkelsen Best New Ingredient of the Year vid Nutrawardi USA vilket är första gången någonsin för en nordisk produkt. Bolaget lanserade Aptiless i januari 2014

Astaxin bidrar till att immunsystemet normaliseras. Astaxin är en kombination av antioxidanterna vitamin C och vitamin E, som bidrar till att skydda cellerna mot oxidativ stress. Vitamin C bidrar också till immunsystemets normala funktion. Astaxin består även av karotenoiden astaxanthin. Astaxanthin produceras av svenskodlade mikroalgen Haematococcus pluvialis. Alger utgör en viktig bas i naturens näringskedja.

Ester-C är en patenterad och syraneutral form av kalciumaskorbat som genom sin kroppsfärdiga sammansättning ger ett snabbt och långvarigt upptag av C-vitamin. C-vitamin bidrar till ett normalt fungerande immunsystem, stödjer immunsystemet under och efter ansträngande träning, bidrar till att skydda cellerna från skador orsakade av oxidativ stress, ökar kroppens upptag av järn, och bidrar till normalbildning av kollagen, samt benstommens, broskets och tändernas normala funktion.

Hair Optimizer är ett kosttillskott med näringsämnen till hårroten som bidrar till en normal hårväxt. Med ekologiskt extrakt från hirs – rikt på miliacin, ekologisk vetegroddsolja och aminosyran L-cystein som är en viktig del i proteinet keratin – det protein som håret primärt är uppbyggt av. Innehåller pantotensyra och biotin som bidrar till en normal hårväxt. Hair Optimizer Innehåller dessutom koppar som bidrar till hårets normala pigmentering samt selen och zink som hjälper till att bibehålla normala naglar.

CUUR är ett örtbaserat kosttillskott för viktkontroll som minskar fettupptaget, sötsuget och hungerkänslorna samt ökar förbränningen. Kosttillskottet säljs och marknadsförs i dagsläget av Amway i USA under det egna varumärket Slimmetry. Bolaget äger samtliga patent förknippade med CUUR och erhåller royalty för all försäljning.

Collacen är en anti-age-produkt som kan reducera kroppens ålderstecken, bland annat färre rynkor och förbättrad återfuktning av huden. Produkten är baserad på lågmolekylärt bioaktivt kollagen som intas som kosttillskott. Bolaget har exklusiva försäljningsrättigheter för Norden med option på andra länder i Europa.

Membra7 Forte innehåller extrakt av havtorn från bärets fruktkött och frön, som bidrar till slemhinnornas normala funktion vid torrhetskänsla i ögon, mun och underliv. Havtornsextraktet har ett naturligt rikt innehåll av enkelomättade fettsyror, framförallt omega-7. En kapsel innehåller hela 300 mg omega-7. Membra7 forte innehåller även vitamin A (från naturligt betakaroten), som bidrar till att bibehålla normala slemhinnor. En marknadsföringskampanj startar med Life i oktober.

Väsentliga händelser under perioden

Bolaget rekryterar Peter Karlsson till ny nordisk försäljningschef.

Den 12 januari 2015 hölls en extra bolagsstämma vid vilken fattades ett enhälligt beslut fattades om att ändra bolagets firma till Medica Clinical Nord Holding AB (publ). Det nya namnet kom att registreras hos Bolagsverket den 19 februari 2015. Från och med den 25 februari 2015 handlas Bolaget på Nordic MTF under kortnamnet MCNH.

Bolaget lanserar ny hemsida och web-plattform, www.medicanord.se.

Jabushe, Medica Nord’s eget varumärke och en av de strategiskt viktigaste produkterna i bolagets portfölj, gör entré på apoteken. Lloyds apotekskedja, med ca 80 apotek, är först ut och har beslutat att ta in Jabushe’s hela produktsortiment med start i början av maj 2015.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

Efter periodens slut finns inga väsentliga händelser att rapportera.

(För fullständig rapport, inklusive tabeller, se bifogad fil)

Kontaktinformation  

Jakob Johansson CEO 

E-mail: info@medicanord.se  

Medica Clinical Nord Holding AB (publ) 

Storgatan 2, 2 trappor

652 30 Sundsvall, Sweden

Telefon: +47 93095556

info@medicanord.se

www.medicanord.se


Nedladdningar