26 Apr 2016

Kvartalsrapport 1 2016

(För fullständig rapport, se bifogad fil)

Medica Clinical Nord Holding AB (publ) (“Bolaget”)

Delårsrapport 1 januari – 31 mars (Q1) 2016

Januari – mars 2016 i korthet för koncernen

• Periodens nettoomsättning uppgick till 18,6 MSEK (21,6)
  • EBITDA uppgick till 0,9 MSEK (-1,6)
  • Periodens resultat uppgick till -0,1 MSEK (-2,4)
  • Resultatet per aktie uppgick till -0,000 SEK(-0,008)

Viktigare händelser i koncernen under Q1 2016

• Rekrytering av Anette Senke, ny affärsområdeschef för vår skönhet och kosmetik.
  • Rekrytering av Jonas Lind, ny försäljningschef i Sverige.

Nyckeltal januari-mars 2016

Nyckeltal koncernen

MSEK

jan-mars

Nettoomsättning

18,6

21,6

Bruttoresultat

10,7

12,9

EBITDA

0,9

Rörelseresultat (EBIT)

Resultat före skatt

Resultat efter skatt

Resultat/aktie, SEK

Periodens kassaflöde

Ord från VD Jakob Johansson:

Starkt förbättrat resultat jämfört med Q1 föregående år.

Vi redovisar ett EBITDA-resultat på 0,95 MSEK vilket är en stark förbättring jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Omsättningen under perioden uppgick till 18,6 MSEK vilket är lägre än förväntat. Detta beror delvis på att marknaden totalt sett har varit svag Jan -Mars 2016 vilket även har drabbat oss mer än förväntat.

Efter periodens utgång förvärvade vi forsknings och utvecklingsbolaget Natumin Pharma AB vilket stärker koncernen avsevärt, på flera sätt. Genom förvärvet får vi en bredare grund att stå på med forskning och utveckling, en omfattande patentplattform, produktion och exportförsäljning i över 20 länder. Detta innebära att Medicas stora varumärken kan nå ut på fler marknader snabbare.  Vi ser även stora kostnadssynergier inom områdena ekonomi, försäljning, administration, kvalité och logistik som alla kommer bidra till positiv utveckling av koncernens resultat.

Samtliga kostnader relaterade till förvärvet av Natumin Pharma AB är upptagna och belastar endast kvartal 1.

Jag ser stor potential i det nya Medica Nord och arbetet med att få ihop organisationerna och dra nytta av synergierna är i full gång.

Vi har dessutom mött ett stort intresse från externa parter att ev. förvärva nyttjanderätten till en del av de patent som är en del av Natumin Pharma ABs tillgångar.

Om Bolaget

Bolaget är ett skandinaviskt bolag bildat 2006 som fokuserar på forskning, utveckling och försäljning av kosttillskott och andra hälsoprodukter med kliniskt bevisad och vetenskapligt dokumenterad effekt och säkerhet.

Bolaget förvärvade under sommaren 2013 Medica Nord-gruppen, och i juni 2014 även Nature Invest. Förvärven innebär att koncernen fick en ledande position på marknaden inom hälsovårdsprodukter i Skandinavien med ett starkt utbud av såväl etablerade egna varumärken som inlicensierade produkter inom kosttillskott och registrerade medicintekniska produkter.

Produktportfölj

Bolaget har idag en produktportfölj på drygt 20 produkter inom områden som viktminskning, hudvård, samt kvinno- och ledhälsa genom egna välkända varumärken som t.ex Aptiless, Jabushe, L-Argiplex, Nypozin, Velloflex och Membra7 Forte, samt via agentur på produkter som Ester-C, Collacen och Kyolic. Produkterna finns på alla de stora hälsokostkedjorna, via näthandel och på apoteken. Några av de största varumärkena och mest aktuella produkterna i koncernen beskrivs nedan:

VelloFlex är en serie produkter som innehåller unik, patenterad magnetteknologi med klinisk dokumentation för lindrande av värk och stelhet i muskler och leder. Den största produkten är magnetmadrassen, som lanserades under 2011 och säljs i hälsofackhandeln och genom egen näthandel. Nature Invest har de exklusiva distributionsrättigheterna i Sverige, Norge, Finland, Estland, Lettland och Litauen.

L-Argiplex är ett kosttillskott för sexuell lust och funktion, samt för allmänt välbefinnande. L-Argiplex bygger på en väl balanserad sammansättning med substanser som i synergi med varandra ökar bildandet av kväveoxid. Kväveoxid behövs för att bibehålla god blodcirkulation vilket kan ge stimulans till svällfunktionen i genitala kroppsdelar hos män och kvinnor. L-Argiplex original säljs idag i hälsofackbutiker och på utvalda Apotek

Jabushe innehåller en kombination av liponsyra, coenzyme Q10 och acetylkarnetin. En kontrollerad dubbel blindstudie har gjorts på krämen som visat sig ha god effekt på rynkor och solskadad hy. Studien har granskats och godkänts av forskningsetiska kommittén vid Karolinska Sjukhuset (2001). Publicerad i British Journal of Dermatology 2003:149:841-849. Jabushe är väl etablerad på den svenska marknaden

Nypozin är ett kosttillskott som innehåller en utvald kombination av strandnypon (Rosa canina L.) som stödjer ledernas hälsa och hjälper till att bibehålla ledernas rörlighet. Nypozin innehåller även kondroitin från broskfisk, samt Ester-C, en patenterad C-vitamin som bidrar till en normal broskfunktion. Dessutom ingår Bioperine, ett patenterat och dokumenterat svartpepparextrakt som bidrar till upptaget av näringsämnen och ökar effekten av andra örter.

Aptiless är en nyutvecklad aptitdämpande produkt för viktkontroll, utvecklad av professor Charlotte Erlanson-Albertsson och andra forskare på Lunds Universitet. Bolaget har ett femårigt exklusivt distributörsavtal i Sverige, Norge, Danmark och Island. Produkten är baserad på ett extrakt som utvinns ur spenat, Thylakoider, med bevisad effekt vid utförliga kliniska studier. Aptiless minskar aptiten genom att binda till både fett från maten och till de enzymer som bryter ner maten, och därmed kan användaren lättare få kontroll över sin kosthållning. Helt naturligt och utan några som helst biverkningar. Aptiless fick i mars 2013 utmärkelsen Best New Ingredient of the Year vid Nutrawardi USA vilket är första gången någonsin för en nordisk produkt. Bolaget lanserade Aptiless i januari 2014

Astaxin bidrar till att immunsystemet normaliseras. Astaxin är en kombination av antioxidanterna vitamin C och vitamin E, som bidrar till att skydda cellerna mot oxidativ stress. Vitamin C bidrar också till immunsystemets normala funktion. Astaxin består även av karotenoiden astaxanthin. Astaxanthin produceras av svenskodlade mikroalgen Haematococcus pluvialis. Alger utgör en viktig bas i naturens näringskedja.

Ester-C är en patenterad och syraneutral form av kalciumaskorbat som genom sin kroppsfärdiga sammansättning ger ett snabbt och långvarigt upptag av C-vitamin. C-vitamin bidrar till ett normalt fungerande immunsystem, stödjer immunsystemet under och efter ansträngande träning, bidrar till att skydda cellerna från skador orsakade av oxidativ stress, ökar kroppens upptag av järn, och bidrar till normalbildning av kollagen, samt benstommens, broskets och tändernas normala funktion.

Hair Optimizer är ett kosttillskott med näringsämnen till hårroten som bidrar till en normal hårväxt. Med ekologiskt extrakt från hirs – rikt på miliacin, ekologisk vetegroddsolja och aminosyran L-cystein som är en viktig del i proteinet keratin – det protein som håret primärt är uppbyggt av. Innehåller pantotensyra och biotin som bidrar till en normal hårväxt. Hair Optimizer Innehåller dessutom koppar som bidrar till hårets normala pigmentering samt selen och zink som hjälper till att bibehålla normala naglar.

CUUR är ett örtbaserat kosttillskott för viktkontroll som minskar fettupptaget, sötsuget och hungerkänslorna samt ökar förbränningen. Kosttillskottet säljs och marknadsförs i dagsläget av Amway i USA under det egna varumärket Slimmetry. Bolaget äger samtliga patent förknippade med CUUR och erhåller royalty för all försäljning.

Jabushe Collacen är en anti-age-produkt som kan reducera kroppens ålderstecken, bland annat färre rynkor och förbättrad återfuktning av huden. Produkten är baserad på lågmolekylärt bioaktivt kollagen som intas som kosttillskott. Bolaget har exklusiva försäljningsrättigheter för Norden med option på andra länder i Europa.

Membra7 Forte innehåller extrakt av havtorn från bärets fruktkött och frön, som bidrar till slemhinnornas normala funktion vid torrhetskänsla i ögon, mun och underliv. Havtornsextraktet har ett naturligt rikt innehåll av enkelomättade fettsyror, framförallt omega-7. En kapsel innehåller hela 300 mg omega-7. Membra7 forte innehåller även vitamin A (från naturligt betakaroten), som bidrar till att bibehålla normala slemhinnor.

Jakob Johansson CEO

E-mail: jakob@medicanord.se

Medica Clinical Nord Holding AB (publ)

Östra Storgatan 20

553 21 Jönköping, Sweden

info@medicanord.se

www.medicanord.se

Disclaimer

Informationen i denna delårsrapport är sådan som Medica Clincal Nord Holding AB (publ) ska offentliggöra enligt 17 kap. lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 26 April 2016. Delårsrapporten har inte varit föremål för granskning av bolagets revisorer.