05 Sep 2013

SCN tecknar samarbetsavtal för Immolina

SCN har ingått ett samarbets - och utvecklingsavtal med Handinter Medical AB avseende det immunstärkande medlet Immolina. Handinter Medical ägs av Anders Uddén som både privat och genom bolag har ett långvarigt engagemang i SCN.

Avtalet innebär att Handinter Medical tar över SCN’s löpande licensavgifter och patentkostnader på totalt ca 600-800 000 SEK årligen. Handinter Medical kommer också tillsammans med SCN finansiera vidareutveckling, studier och marknadsföring av Immolina. Vinstdelning sker mellan parterna från den framtida globala försäljningen av Immolina enligt samarbetsavtalet. En särskild marknadsplan för USA utvärderas just nu och förväntas vara på plats under fjärde kvartalet i år.

”Rätt tajming och med rätt partner”, säger SCN’s ordförande Jim Blomqvist. ”Vi har lagt mycket kraft, tid och resurser på förvärvet av Medica Nord nyligen. En ny organisation och ett antal nya produkter måste vårdas och vidareutvecklas. Men SCN’s övriga produkter, såsom Immolina, kräver också uppmärksamhet. Så för att få ny fokus på Immolina behövde vi en partner som kan bidraga både finansiellt och med kompetens. Vi anser att Handinter Medical, och Anders Uddén, uppfyller kraven. Avtalet innebär att SCN minskar sina kostnader för Immolina samtidigt som vi får in ny kompetens. Genom avtalet hoppas vi dessutom kunna frigöra kapacitet i SCN/Medica-organisationen som då kan lägga mer kraft på andra produkter, just nu särskilt lanseringen av Appethyl i Norden, som har en minst sagt spännande framtid. ”

Immolina är ett patenterat och varumärkesskyddat naturligt kosttillskott baserat på ett bioaktivt mikroalgkomplex från algen Arthrospira Platensis som också kallas spirulina. Det senaste århundradet har vi levt i en ovanligt ren miljö, historiskt sett. Vi duschar varje dag, äter mat utan naturligt innehåll av bakterier och har vaccinerat bort sjukdomar som polio och tuberkulos. Detta är bra och har gett oss längre och friskare liv. Men det finns ett problem och det är att vårt immunförsvar inte längre tränas som förr i tiden. En produkt som Immolina kan då efterlikna den naturliga träning som vårt immunförsvar fick förr i tiden.

Om SCN

Scandinavian Clinical Nutrition i Sverige AB (SCN) är ett skandinaviskt bolag bildat 2006 som fokuserar på forskning, utveckling och försäljning av nutraceuticals – kosttillskott med kliniskt bevisad och vetenskapligt dokumenterad effekt och sä­kerhet.

SCN’s produktportfölj består idag av ett flertal etablerade varumärken, såsom Collacen, Immolina, CUUR och nu även Appethyl. Tillsammans med produktportföljen i Medica Nord, med egna varumärken som Jabu´she, L-Argiplex och Nypozin för att nämna några, blir SCN nu en av de större aktörerna på marknaden inom sitt område.

SCN har sitt huvudkontor i Stockholm och aktien är listad på Nordic MTF.

Nedladdningar